Calders- St Pere de Viladecavalls- Calders

Temps aproximat= 2 h.

Aquest itinerari ens mostrarà la part més meridional de la vall del Calders, abans d'entrar en terme de Navarcles i morir al Llobregat. És una vall tancada, abrupta i amb freqüents petits bassiols i saltants que el riu ha anat formant a les lloses de calcària o bé que l 'home ha fet per alimentar fàbriques o regadius de masies que ja no existeixen o que estan deshabitades. Hi ha un fort contrast entre la vegetació de la ribera i la de secà, amb sotabosc d'alzina i població majoritàriament de pi blanc.

Des de Calders es pot fer una aproximació amb cotxe fins a la cruïlla de la Colònia Jorba (7 km) i ens dirigirem cap a la dita colònia. Si ho volem fer a peu o en btt des de Calders podem seguir la ruta Calders-La Guàrdia-Vista Pirineu-Les Quingles-Canadell i ctra. N-141)A uns 600 metres de la carretera hi ha el trencall del Manganell (actualment casa de colònies el Xaloc), però si seguim el riu trobarem les instal.lacions de la fàbrica i el veïnatge de la colònia.

Per travessar el riu ens caldrà prendre la pista de mà esquerra, abans d'entrar al recinte industrial i passar per un gual a 500 metres de l ' antiga palanca que la riuada de 1994 va deixar inservible. Refarem el riu fins davant de la fàbrica just en el punt on hi ha la nova església de St Pere de Viladecavalls, construïda després que els efectes de la guerra deixessin l ' antiga, situada al costat de la masia de Llucià, inservible a causa d'un incendi. És característica pel seu color vermellós, les escales, la font i la interessant vista sobre la resclosa i la vall del Calders. Prop d'aquí hi ha una pista que passa pel mateix llit del riu entre bonics paratges de ribera.

Si seguim la pista que segueix enfilant-se pel solell arribarem a l 'antiga parròquia de St Pere, avui en estat ruïnós però situada en un indret amb bona vista sobre la vall del Calders. Fins i tot és recomanable arribar-se fins la carena pel mateix camí que puja a la dreta, sota la masia de Llucià, on s'enllaça, a les alçades de la casa del Vintró, amb la pista que va de Solervicenç (Navarcles) al bosc de Mussarra(Monistrol de Calders). Hi podrem observar, en el paisatge, les serres de Les Tàpies, fins a Calders i tota la vall del riu.

També hi ha moltes pistes i camins que ens apropen al riu fins al mateix curs, però que les riuades fan inservibles durant temporades i no és segur poder-les seguir. No obstan ens mostren bases, gorgs i petits salts en indrets de roca calcària i pollancrades molt interessants.